מידע שיכול להציל חיים: מדוע חשוב להתקין ולתחזק מערכות מצילות חיים במבנה וכיצד עושים זאת נכון?

הסתכלו לרגע סביבכם. רואים את גלאי העשן? את הספרינקלרים? שלטי היציאה או המראות בחניונים? יודעים איפה נמצא הדפיברילטור? אנחנו מוקפים בכל רגע כמעט במערכות או בציוד שנועדו לעשות את הדבר החשוב מכל: לשמור עלינו. בגלל החשיבות הרבה של המערכות הללו ושל הציוד הזה, זה חיוני לוודא שהם אכן קיימים, פעילים ותקינים, ולשים לב לתקנות בטיחות בבניין.

הכנו לכם רשימה של סוגי המערכות והציוד העיקריים שחברה שעוסקת בניהול בנייני משרדים צריכה לטפל (כמובן שהרשימה עוד ארוכה וזו רק טעימה) שחשוב שיהיו בבניין המשותף וגם סיבות נוספות להתקנתן – מלבד העובדה שכמובן מדובר במערכות חיוניות המצילות חיים. גזרו ושמרו! זה מידע שיכול להציל את הדיירים שלכם, להגן עליהם ולוודא שבעת הצורך יוכלו ליהנות מביטחון מקסימלי.

אילו סוגי מערכות וציוד קיימים?

  • ספרינקלרים – ספרינקלר הוא מתז מים המזהה כשיש חום גבוה, ומתיז מים כדי לסייע בכיבוי האש. אם גלאי העשן לא פעיל או לא מתריע בזמן על שריפה, הספרינקלרים בהחלט יסייעו בכך וגם יתריעו על שריפה.
  • גלאי עשן – גלאי עשן הוא אחד הפריטים הנפוצים ביותר במערכות השומרות על חיינו. בייחוד במקום עמוס ועל אחת כמה וכמה במקום בו עוסקים באש גלויה לאורך היום (למשל בדוכני מזון, מסעדות וכדומה) – חשוב להתקין גלאי עשן ולוודא שהוא פעיל ותקין. וזה לא סתם חשוב, זו חובה על פי תקן.
  • יציאת חירום – במקרה של שריפה או כל צורך אחר בפינוי מידי, שלטי יציאת חירום ואורות חירום מסייעים לפינוי מהיר ובטוח מהמבנה. מומלץ להכיר את יציאות החירום ולוודא שהדיריים בבניין יודעים היכן הן ממוקמות, לאן הן מובילות וכדומה.
  • לחצן מצוקה במעלית – לחצן המותקן במעליות עליו ניתן ללחוץ כדי לקבל עזרה באופן מיידי. נועד לשימוש במקרי חירום או במקרים בהם המעלית נתקעת. התקנתם לחצן? מעולה. כעת חשוב לוודא באופן תקופתי שהוא פעיל ועובד, למקרה שיהיה צורך בחילוץ.
  • דפיברילטור – מכשיר שנועד להציל חיים. נקודה. הדפיברילטור הוא מכשיר החייאה המסייע במקרים של פרפור חדרים. בבניינים שבניהולנו, אנו רוכשים דפיברילטור עבור כל לקוחותינו ודואגים לתחזוקה שוטפת שלהם ועל פי צורך. וודאו כי יש מספיק אנשים במבנה שיודעים להשתמש במכשיר, כדי שבמידת הצורך יינתן מענה רפואי ראשוני הולם למי שזקוק לכך.
  • מראות בחניון – פתרון פשוט ומציל חיים. המראות נועדו לשקף לנהג את המתרחש בחניון באזורים אסטרטגיים בהם שדה הראיה שלו מוגבל  ,חשוב לנקות אותן ולוודא תקינותם.
  • מעקות תקינות – אין די מילים כדי להסביר ולהתריע עד כמה חשוב לוודא שכל מעקות הבניין תקינות, שלמות ובטוחות לשימוש  ,במקרים שמודבר במגדל משרדים או מתחם מסחרי מדובר על חובה .

ביקורת תקופתית

כל מערכת בבניין מצוידת בתקן, המפרט באיזו תדירות יש לבדוק אותה ולוודא שהיא תקינה. בייחוד הכל הנוגע למערכות מצילות חיים – אסור שיהיו פשרות. וודאו שחברת הניהול שלכם פועלת בהתאם לדרישות התקן, שהיא יוזמת בדיקות תקופתיות וגם דרשו לקבל את דו"חות הביקורת מהספק, כך שתהיו בטוחים שככל שיש ליקויים – הם מטופלים, וגם שבתום התהליך אתם מקבלים אישור כבאות שנתי (חשוב לדעת; זהו לא אישור המעיד על כך שהמערכות תקינות. וודאו מול הספק שהמידע שקיבלתם מהימן).

הבטיחות חשובה לכם? בדקו את פוליסת הביטוח

חשוב לעמוד בתנאי הפוליסה שלכם, וכדי לעשות זאת בדקו בפוליסת הביטוח שלכם מהן דרישותיה של חברת הביטוח. הן לא נמצאות שם סתם ולא נכתבו כלאחר יד, זהו מידע שיכול להציל חיים ואם תיישמו אותו כהלכה – תפחיתו משמעותית הסיכון לטרגדיה בבניין.

בנוסף, חשוב לדעת: אי עמידה בתנאי הפוליסה גוררת תגובה מצד חברת הביטוח, ובמקרה שתזדקקו לכך – חברת הביטוח תההי רשאית להתנער מאחריות.

דרכי מילוט באירוע חירום

הזכרנו קודם לכן את שלטי יציאת החירום ואת החשיבות שבללמד את הדיירים היכן ממוקמת יציאת החירום ומהן דרכי המילוט האופציונליות מהבניין. במקרה של אירוע חירום, כולם פועלים על אוטומט – אתם חייבים לוודא שהאוטומט הזה אכן יוביל אותם לדרך הבטוחה החוצה מהבניין, במהירות וביעילות. מדי פעם רעננו את נהלי הבטיחות בעת אירוע חירום והפצירו בדיירים שלא לחסום את דרכי המילוט מהבניין בדרכים שונות (למשל, למקם בהן ציוד פרטי וכדומה).

לא רק התקנה – גם התחזוקה חשובה

אין די בכך שהתקנתם מערכות מצילות חיים, חשוב גם לדאוג לתחזוקה השוטפת שלהם כדי למנוע ליקויים ולוודא שבזמן אמת הן יתפקדו כראוי. כשאתם דואגים לבצע תחזוקה שגרתית למערכות השונות, אתם פשוט מצילים חיים! לצד זאת, כך תמנעו תיקונים יקרים בהמשך (עבור מערכות הדורשות תיקון שלא נעשה בזמן), תאריכו את תוחלת החיים של הציוד והכי הכי חשוב: תיהנו משקט נפשי מקסימלי שהאנשים שאתם דואגים לרווחתם אינם חשופים לסיכון. זה לא חשוב אם מדובר בניהול קניון או בניין משרדים בעת הצורך דיירי הבניין ומשתמשי הבניין יוכלו להשתמש בציוד או במערכת במהירות, ביעילות ובשיא הביטחון.

מאמרים נוספים

דילוג לתוכן